Maksuratkaisuja yrityksille toimittavassa Verifone Finland Oy:ssä on kiinnitetty paljon huomiota myyntisaatavien kierron tehostamiseen. Yrityksen taloudesta ja hallinnosta vastaava johtaja Eija Terhen-Saarinen huomauttaa, että se on tehokas tapa parantaa käyttöpääoman hallintaa. – Yhdenkin päivän parannus myyntisaatavien kierrossa on taloudellisesti iso asia yritykselle, Saarinen perustelee.
Verifone Finland on osa yhdysvaltalaista konsernia, joka toimii 150 maassa. Saarinen sanoo ylpeänä, että Suomessa myyntisaatavien kiertoaika on nopeampi kuin missään muussa kansainvälisen konsernin osassa.
Laskutusta pitää tarkastella kokonaisuutena
Verifone tarjoaa sähköiseen maksamiseen liittyviä ratkaisuja pienistä lähikaupoista aina suuriin kauppaketjuihin. Maksupäätteiden lisäksi palveluihin kuuluvat verkkomaksamiseen liittyvät maksuratkaisut. Suurin osa yrityksen liikevaihdosta muodostuu palveluista ja pienehköistä kuukausimaksuista, joissa Verifone maksaa kuitenkin itse pääteinvestoinnit etukäteen.
– Tämän vuoksi myyntisaatavien kiertonopeutta ja myyntisaatavien kertymistä kassaan seurataan tarkasti, Saarinen korostaa.
Hänen mielestään parhaisiin tuloksiin päästään, kun yrityksessä katsotaan myyntilaskutusta kokonaisuutena ja käydään läpi tehostamismahdollisuudet prosessin eri vaiheissa.
Verifone Finland on päätynyt ratkaisuun, jossa myyntisaatavien hallinta on ulkoistettu Lowellille. Saarisen mukaan käyttöpääoman hallinnan kannalta on oleellista, että lasku lähtee heti kun tuote tai palvelu on toimitettu asiakkaalle.
– Meillä laskutusjärjestelmään lähtee automaattisesti tieto siitä, kun maksupääte on toimitettu asiakkaalle ja linja avattu. Ajamme kerran päivässä laskutusajon, josta tiedot menevät Lowellille. Siellä tiedot käsitellään ja lähetetään laskut.
Maksumuistutus liikkeelle nopeasti
Suomalaiset suosivat maksamisessa maksukortteja, joten toimivat maksupäätteet ovat elintärkeitä kauppiaiden liiketoiminnalle. Siksi Verifonen asiakkaat maksavat laskunsa yleensä hyvin säntillisesti. Saarisen mukaan asiakkaat eivät juurikaan jätä laskua maksamatta tahallaan, vaan maksu on unohtunut ja se maksetaan heti muistutuksen jälkeen.
– Saamisten nopeuttamiseksi on kuitenkin tärkeää, että muistutukset hoidetaan tehokkaasti.
Saarisen mielestä on myös oleellista, että erääntyneitä laskuja arvioidaan aina asiakaskohtaisesti.
– Lowell on hoitanut muistutus- ja perintäprosessin asiakaslähtöisesti ja tehokkaasti, hän sanoo.
Omat kädet täynnä raportointia
Verifone Finland on tehnyt yhteistyötä Lowellin kanssa 1990-luvun lopulta lähtien. Viime vuosina saatavien hallintaa on hiottu niin, että prosessissa tarvitaan mahdollisimman vähän manuaalista työtä.
– Hyvin toimivat prosessit ja automatiikka helpottavat huomattavasti taloushallinnon paineita. Laskut lähtevät ajallaan, vaikka itsellä olisi kädet täynnä töitä vaikkapa kuukausiraportoinnin kanssa.
Myyntireskontran hoitamiseen kuuluu myös se, että Verifone saa Lowellista tarvitsemansa raportit nopeasti ja vaivattomasti. Ajantasaisia talouslukuja tarvitaan paitsi oman liiketoiminnan johtamiseen myös emoyhtiölle tehtävään viikoittaiseen raportointiin. Verifone on yhdysvaltalainen pörssiyhtiö, jota koskevat raportointivelvoitteet ovat Eurooppaa huomattavasti tiukemmat.
Lisäksi Verifone Finland on Finanssivalvonnan luvan alainen maksulaitos, mikä edellyttää tarkkaa raportointia myös Suomen viranomaisille.
– Kasvanut sääntely on lisännyt raportoinnin määrää valtavasti viime vuosina. Se on kasvattanut taloushallinnon työtaakkaa.
Taloushallinto mukana tuotekehityksessä
Toinen keskeinen trendi on taloushallinnon roolin laajeneminen, Saarinen arvioi. Taloushallinto tuo liiketoimintaan entistä enemmän lisäarvoa tarjoamalla analyyttistä tietoa päätöksenteon ja tulevan ennustamisen tueksi.
Saarinen nostaa esimerkiksi Verifonen uuden Super All In One (SAIO) -kokonaispalvelun, jossa Verifone huolehtii maksupäätteen ohella myös kauppiaiden korttisopimuksista kortinantajien kanssa.
– Kauppias tekee yhden sopimuksen Verifonen kanssa. Mitään muuta ei tarvita. Uuden palvelun tuotteistamisessa taloushallinto on tehnyt vahvaa yhteistyötä tuotekehityksen, myynnin ja markkinoinnin kanssa.
Saarinen huomauttaa, että kyse ei ollut pelkästään uuden tuotteen lanseerauksesta. Myös sen ympärille tarvittavat asiat oli mietittävä huolellisesti, hyvinä esimerkkeinä hinnoittelu ja laskutus.