1. Liiketoimintaosaaminen
Tunne oma toimialasi ja yrityksesi ja selvitä, miten projektiisi liittyvä prosessi tai prosessit yrityksessä nykyisellään hoidetaan.
2. Johtajuustaito
Projektin onnistuminen vaatii ammattitaitoista johtamista. Kokoa oikeat ihmiset yhteen, ole läsnä ja vakuuta muut osaamisestasi. Pidä langat käsissäsi. Pyri pysymään aikataulussa.
3. Tekniset taidot
Ammattimaisessa projektijohtamisessa tarvitaan vahvaa teknistä osaamista, kuten Gantt-kaavioiden ja riskienhallintasuunnitelmien hallintaa. Valjasta käyttöösi uusin tekniikka. Joskus PowerPointin ja Excelin hallinta riittää.
Taloushallinnon ammattilainen tarvitsee tänä päivänä liiketoimintaosaamisen ja projektijohtamisen taitoja.
4. Organisointi- ja ongelmanratkaisukyky
Tunne oman yrityksesi osaajat ja opi delegoimaan. Jokaisessa projektissa tulee vastaan yllätyksiä, joten varaudu ratkaisemaan ongelmia nopeasti.
5. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot
Ihmistuntemus, taito johtaa keskustelua ja viedä asioista aktiivisesti eteenpäin ovat hyviä ominaisuuksia: ehdota etenemisteitä ja ratkaisuja sen sijaan, että kyselet niitä muilta. Huolehdi, että kaikki sidosryhmät tietävät koko ajan, missä mennään.
6. Halu jatkuvaan opiskeluun
Aiempien projektien läpiviennit tuovat varmuutta, samoin omaehtoinen opiskelu ja tietojen päivittäminen.
7. Verkostoitumishalukkuus
Verkostoidu ja ole kiinnostunut, miten projektit on muualla hoidettu.
Lähteet: projektipäällikkö Elina Glad Lowellilta sekä yliopettaja Teppo Neuvonen Turun ammattikorkeakoulusta.