Törmäsin kesällä netissä kommenttiin, jossa äiti kiitteli kotiin tulevia perintäkirjeitä: Ne käyvät loistavasti lasten piirustuspaperiksi. Se oli tietenkin (toivottavasti!) ironiaa, mutta jäin silti miettimään. Millaiseksi oman talouden hoitajaksi ja laskujen maksajaksi kasvaa lapsi, joka tottuu piirtämään hienot piirustuksensa perintäkirjeiden kääntöpuolelle?
Meillä on Suomessa hyvin erilaisia koteja, taloudellisesti ja sosiaalisesti. Niin sanotuissa paremmissakin kodeissa arkitalouden hoitoon liittyvät perusasiat jäävät kasvatustyössä paitsioon, ”aikuisten asioiksi”. Itsenäistä elämää varten kerätään yhdessä Arabian astiastoa, mutta laskujen maksua harjoitellaan harvemmin. Nuoret joutuvat aikamoiseen testiin, kun he muuttavat ensimmäistä kertaa omilleen.
Kouluja on kutsuttu hätiin tänä syksynä monessakin kirjoituksessa. Vaatimus talouslukutaidon opetuksen lisäämiseksi kouluissa ei ole uusi, mutta edelleen tärkeä. Äitinä on jopa hurja ajatella, että yhteiskunnassa, jossa talous lyö leimansa kaikille elämänalueille – työelämässä ja vapaalla – kouluissa ei vieläkään systemaattisesti opiskella taloustietoja ja -taitoja.
Yrityskylä on koululaisten oma yhteiskunta, jossa harjoitella muun muassa laskujen maksua ja laskuttamista.
Onneksi meillä on kylä, Yrityskylä!
Onneksi meillä on upeita, ainutlaatuisia aloitteita – kuten Yrityskylä! Yrityskylä on oppimisympäristö, jonka tavoitteet liittyvät sekä talouden toiminnan ymmärtämiseen yleensä että kuluttajan rooliin ja oman talouden hallinnan perusasioihin. Viime lukuvuonna kolme neljästä Suomen kuudesluokkalaisesta kävi koulussa läpi ennakkomateriaalin ja toimi sen jälkeen päivän työntekijänä ja kuluttajana jossakin yhdeksästä Yrityskylä-pienoiskaupungista. Useampi sata puki päälleen Lowellin t-paidan ja hoiti päivän ajan kylässä laskutusta ja asiakaspalvelua.
Yrityskylä toteutetaan koulujen ja yritysten yhteistyönä, ja se perustuu pelillisyyteen. Oppiminen tapahtuu oman toiminnan ja kokemusten kautta. Aikuisillekin joskus mahdottomalta tuntuvia asioita on täysin mahdollista oppia jo kuudennella luokalla, kunhan se tehdään tarpeeksi käytännönläheisellä tavalla. Toiminnan vaikuttavuudesta todistaa taloustieteen professori Panu Kalmin tutkimus, jonka mukaan Yrityskylä parantaa merkittävästi koululaisten talousosaamista.
Kantapään kautta on hyvä oppi sekin
Fiksua talouskäyttäytymistä ei voi kaataa oppina kenenkään päähän. Arkisen talouden hoidon, rahan käytön ja kuluttamisen opettelussa käytännön kokemus on yleensä paras opettaja.
Lowellin toimitusjohtajana tiedän hyvin, että moni oppii vasta jutellessaan asiakasneuvojamme kanssa: sähkölasku on fiksua maksaa viimeistään eräpäivänä, vuokra kannattaa hoitaa alta pois ennen uusien saappaiden ostamista, pikavippiä ei ole viisasta ottaa rästissä olevien laskujen maksuun.
Luotot ja laskut kuluvat aikuisuuteen ja maksuhäiriömerkinnän voi välttää omalla toiminnalla. Ja jos elämä yllättää, apua on tarjolla - ole rohkeasti yhteydessä. Tämä on meidän sanomamme nuorille. Mietimme myös koko ajan sitä, mitä muuta voisimme tehdä nuorten opastamiseksi ennen kuin ollaan maksuhäiriökuilun reunalla. Kaikkia toimijoita tarvitaan.
Taloustaitoja voi opetella yhdessä lasten kanssa hyvissä ajoin ennen aikuisuutta. Luulenpa, että tänä iltana meillä maksetaan verkkopankissa e-laskuja sylikkäin.
Lowell on ollut Yrityskylän yhteistyökumppani vuodesta 2014 lähtien Varsinais-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla.