Inflaatio, korkojen nousu ja energian kallistuminen heikentävät maksukykyä, ja monella on edessä taloudellisesti hankala talvi. Vaikka työllisyysaste on tällä hetkellä varsin korkea, arjen kustannusten nousu läpileikkaa koko yhteiskuntaa, sanoo Lowellin toimitusjohtaja Juho Ylinen.
– Paljon riippuu nyt siitä, miten hyvin ihmiset ovat pystyneet keräämään puskuria.
Lowellin viimevuotisessa maksukykybarometrissä selvisi, että monella puskuria ei ole: tutkimuksen mukaan joka neljännelle suomalaiselle olisi mahdotonta tai vaikeaa suoriutua 500 euron odottamattomasta menosta kuukauden sisällä.
Ylisen mielestä tieto on huolestuttava etenkin nyt, kun inflaatio kiihtyy ja esimerkiksi sähkön hinnat nousevat paikoin moninkertaisesti.
Merkkejä maksukyvyn heikkenemisestä nähtävillä
Suomalaiset maksavat laskunsa edelleen hyvin. Koronapandemiastakin selvittiin Ylisen mukaan odotuksia paremmin, ja viime keväänä maksuhäiriömerkinnät kääntyivät jopa laskuun.
Merkkejä maksukyvyn heikkenemisestä on kuitenkin jo näkyvissä. Eräpäivän siirtopyyntöjen määrä on kasvussa, ja Lowellilla on niitä tällä hetkellä tuplamäärä verrattuna esimerkiksi tammikuuhun 2021. Toinen signaali maksukyvyn huonontumisesta on velan maksuajan pidentyminen. Maksuajat ovat viimeisen vuoden aikana pidentyneet noin 9 prosenttia.
– On tyypillistä, että laskujen maksu hidastuu tällaisessa tilanteessa viiveellä. Osa ottaa myös kulutusluottoja maksaakseen muita laskuja, Ylinen toteaa.
Toisaalta Lowellin datassa näkyy toistaiseksi vain osa niistä vaikutuksista, jotka asiakkaiden talouteen osuvat. Moni pystyy käyttämään säästöjään kattamaan kulujen nousua.
Joustot pitävät suomalaisten maksukykyä yllä
Tänä talvena yritysten kannattaa Ylisen mukaan keskittyä tarjoamaan asiakkaille oikea-aikaisia joustoja laskujen maksuun. Sama lääke auttoi korona-aikana.
– Suomalaisten maksukyvyn ylläpitäminen on kaikkien etu, Ylinen tiivistää.
Oikein tehty jousto voi myös vahvistaa asiakassuhdetta, sillä moni asiakas arvostaa saamaansa apua. Pääsääntöisesti joustoja kannattaa myöntää aikaisessa vaiheessa, ennen kuin asiakkaan maksuongelmat syvenevät. Joustojen myöntämisessä auttaa oman asiakaskunnan tunteminen.
– Jokaisella yrityksellä on jonkin verran pelivaraa, jolla antaa asiakkaille joustoa. Päätökset kannattaa kuitenkin perustaa ajantasaiseen tietoon asiakkaan maksukyvystä ja mahdollisesta maksuviiveestä.
Vielä ei tiedetä, milloin inflaatio taittuu tai miten suomalaiset selviävät talven sähkölaskuista. Ylinen kehottaa yrityksiä olemaan hereillä, mutta välttämään hätiköintiä. Helmi-maaliskuussa tilannekuva on jo syksyä selkeämpi.