Lowellin lakimiehet listasivat kymmenen asiaa, joiden avulla erimielisyydet saadaan selvitettyä fiksusti, kustannustehokkaasti ja kohtuullisessa ajassa.
- Sovi asiat kirjallisesti ja mahdollisimman yksiselitteisesti sopimuksen- tai kaupantekotilanteessa.
- Reklamoi heti, jos ostamasi tuote tai palvelu on virheellinen. Mitä asiallisempi ja perustellumpi reklamaatiosi on, sitä asiallisemmin siihen yleensä suhtaudutaan.
- Ota asiakkaan reklamaatiot vakavasti. Kuuntele argumentit, kohtele asiakasta hyvin ja kanna vastuusi. Kun reklamaatioon suhtaudutaan asianmukaisesti, se saadaan yleensä hoidettua pienin kustannuksin, ilman lakimiehen apua.
- Mikäli asiakkaasi maksut viivästyvät, älä odota liian pitkään; kun ongelmat pitkittyvät, ne yleensä myös mutkistuvat. Ota yhteyttä, sovi jatkotoimenpiteistä ja/tai käänny perintätoimiston puoleen.
- Kuuntele lakimiestäsi ja luota hänen ammattitaitoonsa. Sinä hallitset oman alasi, lakimies omansa. Lakimies näkee kokonaisuuden ja hahmottaa tulevan prosessin sekä mahdolliset riskit.
- Puhu lakimiehellesi aina ja vain totta. Asioiden vääristeleminen romuttaa luottamuksen ja vie auttamiseltasi pohjan.
- Muista, että lakimiespalvelut ja oikeuskäsittelyt maksavat ja että häviäjä maksaa kaikki viulut. Älä siis lähde oikeuteen kovin pienten saatavien tai pelkän periaatteen vuoksi.
- Mieti tarkkaan, oletko valmis kuukausia ja mahdollisesti vuosia jatkuvaan oikeusprosessiin. Jos velkoja keskeyttää prosessin, hän korvaa myös velallisen oikeudenkäyntikulut – riippumatta siitä, onko oikeassa vai ei.
- Ota huomioon, että jutun voi hävitä, vaikka olisi omasta mielestään oikeassa. Tuomioistuin tekee ratkaisun sen perusteella, mitä oikeussalissa esitetään – ei sen perusteella, mitä osapuolet tai todistajat ajattelevat, tai mitä he puhuvat ennen istuntoa.
- Älä tee päätöksiä vihan vallassa; nuku yön yli ja harkitse asioita rauhassa. Kun tunteet vievät voiton, pienetkin ongelmat saavat valtavat mittasuhteet.