Meistä

Kuluttajat haluavat kokonaiskuvan taloudestaan joustavasti – digipalvelut lisäävät avoimuutta

27.05.2020 4 min lukuaika

Digitaaliset työkalut ovat nykyaikana olennainen osa oman talouden hallintaa. Kuluttajat haluavat luotettavia matalan kynnyksen palveluita, joiden avulla he voivat muodostaa kokonaiskuvan taloustilanteestaan.

Mahdollisuus vaikuttaa itse omien asioiden hoitamiseen itselleen sopivana hetkenä on digipalveluiden kehittämisen keskeinen ominaisuus. Kokonaisnäkymä omiin laskuihin lisää oman taloustilanteen itsenäistä hallintaa, oli kyseessä sitten sähkölasku, lääkärikäynti tai kuntosalin jäsenyys.

Sitran teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille kuluttajille tärkeimmät digitaalisten palveluiden ominaisuudet ovat turvallisuus, luotettavuus ja maksuttomuus. Kuluttajien kuunteleminen on tärkeä osa oman talouden hallintaa parantavien palveluiden kehitystyötä.

– Päivitämme digitaalista asiakaspolkua jatkuvasti käyttäjien ja laskuttavien yritysten tarpeiden mukaan. Uusin digitaalinen itsepalvelukanavamme Oma Lowell Laskutus, antaa kuluttajille entistä paremmat eväät oman talouden hallintaan ja laskujen maksamiseen, kertoo laskutuspalvelukanavan kehityksestä vastaava tuoteanalyytikko Harri Paalanen

Kuluttajat haluavat kokonaiskuvan taloudestaan joustavasti

Joustavat ja helposti saavutettavat talouspalvelut parantavat oman talouden hallintaa.

Lowell on tarjonnut laskutuspalveluita jo pitkään. Digitaalinen itsepalvelukanava täydentää olemassa olevaa asiakaspalvelua. Paalasen mukaan uusi itsepalvelukanava helpottavat niin yritysten kuin kuluttajien arkea.

– Digitaalinen itsepalvelukanava täydentää ja sujuvoittaa olemassa olevaa asiakaspalvelua. Myös B2B-yritykset pääsevät kokeilemaan kanavan käyttöä tämän vuoden aikana, Paalanen lupaa.

Paalanen pitää digitaalisten palvelukanavien kehitystä toimivana vastauksena myös kasvaviin käyttäjämääriin

– Jo aiemmin kuluttajat ovat voineet käyttää Oma Lowellia perinnässä olevien laskujensa hoitamiseen. Uusi kanava täydentää laskutuksemme palvelutarjoomaa, hän jatkaa.

Laskutuspalvelun kehitysvaiheessa Lowellin omat asiakaspalvelijat ottivat loppuasiakkaan roolin, jotta palvelun toiminnallisuuksia pystyttiin testaamaan todentuntuisissa tilanteissa.

Oma Lowell on käyttäjilleen maksuton. Palveluun kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen, ja kaikki käynnit palvelussa tallentuvat järjestelmään. Jälkikäteen voidaan tarkistaa, kuka laskuja on käynyt tarkastelemassa.

Avoin ja joustava laskujen hoito vaikuttavat positiivisesti oman talouden hallintaan.

Verkkoasiakaspalvelu tuo käyttäjille lisää vaihtoehtoja. Verkossa asioita voi hoitaa matalalla kynnyksellä ja joustavasti. Paalanen uskoo, että itsepalvelukanavalla on positiivinen vaikutus oman talouden hallintaan ja maksukäyttäytymiseen. Kun laskun tietoja voi tarkastella ja eräpäivää siirtää, oman talouden hallinnan tunne voi kasvaa ja laskut saattavat myös tulla tunnollisemmin maksetuksi eräpäivään mennessä.

Omien laskujen tarkastelu Oma Lowell Laskutus -palvelussa on tällä hetkellä mahdollista kuluttaja-asiakkaille. Jatkossa myös yritysasiakas voi nähdä kaikki sille tulleet ja perinnässä olevat laskut. Tällä hetkellä yritykset ovat voineet käyttää Oma Lowell -palvelua vain omien perinnässä olevien laskujensa tarkasteluun.

25.5.2020
Teksti: Marianne Gråsten
Lowell

Lowell

Lowell Suomi Oy on luotonhallinnan palveluyritys ja suomalaisyritysten kokenut kumppani luottopäätöksenteossa, laskutuksessa ja perinnässä. Lue lisää palveluista.

Laskutus itsepalvelukanava Oma Lowell Lowell Laskutus