Kun perintäyritys soittaa, moni hämmentyy, pelästyy, joku jopa suuttuu. Usein lopputuloksena on valoa tunnelin päässä, selkeämpi käsitys omasta taloudesta ja ratkaisu, jolla laskunsa saa hoidettua.
Vastuullisuusvaatimukset voimistuvat. Liiketoiminnan sovittaminen osaksi laajempaa yhteiskunnallista vastuuta on oleellista myös nykyajan vastuullisesti toimiville perintäyrityksille.
Pohjoismaiset yritykset ovat kestäneet urheasti uhkaavan inflaation, korkealle jumiutuneen korkotason ja alati kiristyvän talouspolitiikan. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Kysyimme huippuasiantuntijoiden arvion kaikkien Pohjoismaiden tilaanteesta.
Asiakaskeskeisen viestintätavan rakentaminen vaatii aktiivista kuuntelua, vuorovaikutuksen personointia ja läpinäkyvyyden ylläpitämistä. Asiakasviestinnän optimointi sekä taito kuunnella ja ymmärtää asiakasta tuo hyötyä kaikille.
Tekoälyharppaukset ovat puhuttaneet viime aikoina, mutta luotonhallinnassa tekoälyä on hyödynnetty jo toista vuosikymmentä. Sen avulla tehostetaan liiketoimintaa ja tarjotaan entistä parempaa asiakaspalvelua.
Velkaantumisella on usein suuri vaikutus ihmisen mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Avoimempi keskustelukulttuuri auttaisi poistamaan tarpeetonta häpeää asian ympäriltä.
Kukaan tuskin osasi ennustaa, miten suuresti maailma muuttuu muutamassa vuodessa. Myös yritysten maksukyvyn ennustemallien on pitänyt varautua markkinoiden aiempaa nopeampiin muutoksiin.
Moni nuori tarvitsisi nykyistä enemmän talousopetusta. Avoimemmasta rahapuheesta hyötyisivät kaikki, sanoo Suomen pankin talousosaamisen neuvonantaja Anu Raijas.
Perintä on tärkeä tekijä terveiden luottomarkkinoiden ylläpitämisessä ja talouden kasvussa - erityisesti korkean inflaation aikana, sanoo Aarhusin yliopiston taloustieteen professori Carsten Tanggaard.
Rahanpesulaki tuo yrityksille lukuisia velvoitteita. Lowell ja muut ilmoitusvelvoitukselliset toimijat ovat aitiopaikalla estämässä rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.
Ylivelkaantuminen on kiihtynyt Suomessa läpi 2000-luvun, mutta talousvaikeuksissa olevien palvelujärjestelmä on pirstaleinen. Lowell on mukana Verohallinnon luotsaamassa ekosysteemissä, joka tuo toimijat yhteen pysäyttämään talousvaikeuksien kasvua.
Euron olemassaolon aikana Pohjoismaiden inflaatio ei ole koskaan ollut Yhdysvaltoja näin paljon korkeampi, sanoo Evlin vanhempi salkunhoitaja Tomas Hildebrandt.
Euroopan johtaviin luotonhallintayhtiöihin kuuluva Lowell lanseeraa huhtikuussa 2023 uuden pohjoismaisen talousalan julkaisun nimeltä Focus. Säännöllisesti sisältöä tuottava sivusto kattaa ajankohtaisia ratkaisuja ja tietoa erityisesti yrityksille sekä talousalan ammattilaisille.
Tuottavuus on talouden tärkeimpiä indikaattoreita. Hyvä tuottavuuskehitys on talouskasvun ja hyvinvoinnin kasvattamisen avain. Käytännössä tuottavuus mittaa sitä, kuinka paljon reaalista arvonlisäystä syntyy tehtyä työtuntia kohden.
Poikkeuksellisia heilahteluita. Niin voisi kuvailla markkinoiden viimeaikaista toimintaa ja näkymiä, joiden mukaan vakaat ajat ovat takana päin ja muutos pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
Aikuisuuden ensiaskelia ottavien nuorten taloustaitojen pitäisi saada vastaamaan nykyajan luottoyhteiskunnan tarpeita, pohtii Lowell Suomen tuotantojohtaja Salla Hakala.
Luottamus talouteen on notkahtanut, mikä näkyy asuntomarkkinan hiljenemisenä. Kustannukset, korot ja sota hidastavat kauppaa vielä vuoden loppuun, uskoo Hypon pääekonomisti.
Tulevaisuustutkijan mielestä Suomella on kaikki kultakauden mahdollisuudet hyvään tulevaisuuteen. Vaikeat ajat usuttavat niitäkin uudistamaan, jotka muuttuvat vasta, kun on pakko.
Lainsäädäntöön on tehty viime aikoina useita muutoksia suomalaisten ylivelkaantumisen estämiseksi. Lowellin juristi Maija Karskela kertoo, mitä yritysten tulee tietää vireillä olevista lainsäädäntöhankkeista.
Vaikeiden vuosien keskellä pohjoismaisia yrityksiä kannattelevat asiantuntijan mukaan ketteryys, investointien jatkuminen ja vahva tietotekninen osaaminen.
Miten huomioida vastuullisuus kumppanin valinnassa? Asiantuntija muistuttaa, ettei kumppanuuksissa tule tuijottaa vain yhtä vastuullisuuskriteeriä, vaan tarkastella potentiaalia pitkäaikaiseen yhteistyöhön.
Vaikka näkymät ovat melko vakaat, energiakriisi, inflaatio ja muut uhkakuvat muuttavat kuluttajien ja yritysten velkaantumista, kertoo asiantuntija. Miten ja kuinka paljon, sen arviointi on yhä hankalaa.
Koripallovalmentaja Henrik Dettmann uskoo, että tunteet ohjaavat kaikkea tekemistä ja jokainen johdettava on kohdattava yksilönä.
Suomalaisyritysten ennakointi kehittyy arvaamattoman maailman mukana. Seuraavaksi pitää valjastaa käyttöön analytiikka, sanoo Aalto-yliopiston apulaisprofessori.
Vaikka inflaatio, taantuman uhka ja energiakriisi uhkaavat, ekonomistin mukaan Suomessa pitäisi keskittyä ratkaisemaan ihan toisenlaista talousongelmaa: tuottavuushaastetta.
Oikein tehdyt eräpäivän joustot auttavat kaikkia osapuolia, sanoo Lowellin toimitusjohtaja Juho Ylinen.
Inflaatio nostaa yritysten kustannuksia ja laskee kysyntää. Niskan päälle pääsevät ne, jotka pystyvät joustamaan ja uskaltavat investoida tulevaan.
Talven energiakriisi laittaa ratkaisukeskeisen asiakaspalvelun koetukselle. Tuotantojohtaja Tuija Keronen tietää, miten hyvä asiakaspalvelu varmistetaan myös vaikeina aikoina.
Energian hintojen noustua sähkölaskut uhkaavat paisua moninkertaisiksi. Toimi näin, jos et pysty maksamaan laskua.
Inflaatio nostaa korkoja sekä energian ja ruoan hintaa, mikä on ehtinyt kirpaista jo monen taloutta. Tulevan talven odotetaan näkyvän ihmisten maksukyvyssä ja perinnässä.
Onko nykytilanne niin huono, miltä vaikuttaa? Suomalaisnuorista lähes puolet uskoo, että ihmiskunta on tuhoon tuomittu, mutta syy siihen ei ole yksin median, sodan tai ilmastokriisin.
Ei ole kenenkään edun mukaista laskuttaa julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden maksuja maksukyvyttömiltä, sanoo Lowellin toimitusjohtaja Juho Ylinen.
Vaikka vuokralainen jättäisi vuokrat maksamatta, vuokranantajan on noudatettava lakia purkaessaan esimerkiksi vuokrasopimusta. Lue, mitä vuokranantajan tulee tietää vuokralaisen valinnasta, laskuttamisesta ja vuokran perinnästä.
Kynnys ottaa yhteyttä ja hakea apua voi olla korkea, ja moni turhautuu, jos yrittää turhaan saada talousneuvontaa ja apua maksuvaikeuksiin. Lowellin asiakaspalvelu auttaa, kun maksuvaikeudet eivät ole vielä liian pitkällä.
Nuoret sukupolvet muuttavat työelämää, eikä vanha tyyli johtaa enää päde. Näin ainakin uskotaan. Professori Alf Rehnin viesti yritysjohtajille on yksinkertainen: rauhoitu.
Koulujen talouskasvatus ei riitä, vaan taloustaidot pitäisi ottaa puheeksi kotonakin, sanoo nuorten talouden asiantuntija. Kokosimme yhteen, mitä lapselle kannattaa opettaa taloudesta.
Laskutuksen tulevaisuus on digitaalinen, mutta sen tiellä on vielä monta paperilaskua. Lowellin ja Kivran asiantuntijat piirtävät askelmerkit kohti paperitonta tulevaisuutta.
Joulukuussa 2021 tehdyn kyselyn mukaan peräti kaksi kolmesta haaveili työpaikan vaihdosta. Vaihtuvuuden kasvu voi vaikuttaa yritysten tuottavuuteen yllättävän kauaskantoisesti.
Vuonna 2022 yritysten ja kuluttajien talous on jatkanut toipumista. Vaikka maksukyky ja velkamäärät ovat palautuneet pandemiaa edeltävälle tasolle, tulevan ennustaminen on entistä vaikeampaa, sanoo asiantuntija.
Vanhusten maksuvaikeudet yllättävät usein lähipiirin. Raha-asioista kannattaa puhua avoimesti yli sukupolvirajojen, jotta ylivelkaantumisen saa pysäytettyä ajoissa ja vanhus saa apua velkoihin.
Uusi perintälaki tuo yritysperintään paljon hyvää, mutta kangistaa sähköisten toimitustapojen käyttöönottoa. Lowellin yhtiölakimies summaa uuden lainsäädännön hyödyt ja haitat.
Suomi on Venäjästä irtautumiseen paljon valmiimpi kuin kymmenen vuotta sitten – ja pärjää jopa muuta Eurooppaa paremmin, sanoo energiateollisuuden ekonomisti.
Ukrainan kriisin takia Venäjän kauppa tyssäsi ja Suomesta tuli Euroopan reuna-alue. Ekonomistit pelkäävät investointien hiipuvan, mutta näkevät myös valonpilkahduksia.
Onko viivästyskorkosi laskettu oikein? Miten laskun viivästyskorko määräytyy? Kokosimme yhteen ajankohtaisimman tiedon viivästyskorosta.
Asiakkaan kunnioittaminen on perinnän asiakaspalvelun tärkein lähtökohta. Lowell haluaa kohdata ihmiset yksilöinä ja välittää aidosti siitä, että ratkaisu tilanteeseen löytyy ripeästi. Asiakastyytyväisyys on juuri odotusten ymmärtämistä, sanoo professori.
Lowell on mitannut asiakaspalvelunsa NPS-arvoa Suomessa vuodesta 2020 alkaen. Analyytikkomme ovat selvittäneet, miten asiakaspalvelun vastausaika ja ratkaisuaste vaikuttavat NPS-arvoon.
Yritysten pitää huolehtia siitä, että niillä on riittävästi potentiaalisia naisia nousemaan liiketoimintajohtoon, sanoo toimitusjohtaja Päivi Jokinen.
Markkinoita jaetaan nyt uudelleen. Moni suomalaistulokas pitää aikaa lupaavana uudelle liiketoiminnalle, mutta mitä tilanteesta arvioivat asiantuntijat.
Pohjoismaiden suurimman tekoälylaboratorion Silo AI:n toimitusjohtaja peräänkuuluttaa suomalaisyrityksiltä investointeja, tuotekehitystä ja tekoälystä hyötyviä digitaalisia tuotteita.
Laajamittaista etätyötä on jatkunut jo pari vuotta. Miten yleistynyt etätyö vaikuttaa yritysten tuottavuuteen ja työntekijöiden tehokkuuteen?
Yrityssaneerauksessa yrityksen toiminta jatkuu, konkurssissa se lakkaa. Kokosimme yhteen järjestelyjen erot, edut ja vaikutukset yrityksen sidosryhmiin.
Vaurastuminen ja taloudesta puhuminen ovat nuorten naisten keskuudessa trendikästä. Silti tutkija summaa, että miehet pyrkivät yhä vaurastumaan sijoittamisella naisia enemmän.
Riskinotto, aloittelijan asenne ja kyky oppia pois vanhasta yhdistävät edelläkävijöitä, sanoo futuristi Perttu Pölönen. Liian edellä muita ei kannata futuristin mielestä kuitenkaan kulkea.
Miten muuttuva lainsäädäntö on huomioitu yrityksessäsi? Kokosimme tärkeimmät vireillä olevat lakimuutokset ylivelkaantumisen ehkäisemiseksi.
Talousvaikeudet ja ylivelkaantuminen ovat monisyisiä ongelmia, joiden taustalla on harvoin vain yksi vaikuttava tekijä. Yhteneväisyyksiä haasteellisissa tilanteissa kuitenkin on.
Nuorten talousosaamisen parantamiseen etsitään uusia keinoja. Mobiilisovellusten ja pelien etu on se, että ne ovat nuorille tuttuja menetelmiä.
Mitä on edessä vuonna 2022? Maailman johtaviin futureisteihin lukeutuva Elina Hiltunen arvioi, mihin megatrendeihin ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin yritysten on herättävä viimeistään nyt.
Hyvä vuorovaikutus parantaa volitiota, eli aikaansaamisen taitoa. Taito käydä haastavia keskusteluita on merkittävä tekijä etenkin muutosprojektien onnistumisessa.
Kyberturvallisuuskasvattaa rooliaan yritysten riskienhallinnassa. Digipoolin Antti Nyqvist kannustaa ottamaan digitaalisen turvallisuuden huomioon jo yrityksen strategiassa.
Inflaation kiihtyminen on euroalueella hyvä asia, sanoo professori Niku Määttänen. Hintojen nousu kertoo talouskasvun ja kysynnän vahvistumisesta sekä helpottaa monien taloudellista tilannetta.
Etlan johtava tutkijan ja Aalto-yliopiston työelämäprofessorin Timo Seppälän mukaan Suomi on yhä lähtökuopissa datatalouden kehittämisessä. Maasta löytyy vain kourallinen yrityksiä, jotka oikeasti hyödyntävät dataa monipuolisesti.
Kulutushalua kokevat erityisesti nuoret ja naiset, jotka myös käyttävät sosiaalista mediaa eniten. Alan asiantuntija ei kuitenkaan laittaisi ylikulutusta yksin somen syyksi.
Yritysten talous on tervehtynyt merkittävästi vuoden 2021 aikana: velkamäärien kehitys on vihdoin taittumassa, ja myyntisaamisten kiertoaika on palautunut pandemiaa edeltävälle tasolle.
Saitko postissa maksuvaatimuksen, eli perintäkirjeen? Maksuvaatimus sisältää paljon tärkeää tietoa auki olevasta laskusta tai velasta, kuten saatavan kokonaissumman sekä lisätietoja saatavan perusteista ja perintäkuluista.
Vaikeat tilanteet ja muutokset kysyvät henkisiä voimavaroja. Harri Gustafsberg muistuttaa itsetuntemuksen tärkeydestä ja resilienssin vaalimisesta – myös työelämässä.
Muutosvauhdin nopeutuessa liiketoiminnan ja asiakkaiden maksukyvyn ennustaminen vaikeutuu. Yritykset tarvitsevat yhä ajantasaisempaa ja laaja-alaisempaa tietoa päätösten tueksi, sanoo Lowellin Juho Ylinen.
Yrityksille suunnattu digitaalinen portaali Access Easy tarjoaa saumattoman käyttökokemuksen. Erityisesti pk-yritykset hyötyvät helposta tavasta hoitaa perintätoimeksiantojaan.
Hyvä etäjohtaja luottaa, arvostaa ja puhuu suoraan. Poikkeusajan etäjohtaminen vastaa minkä tahansa ison muutoksen johtamista.
Etlan Aki Kangasharjun mukaan elpymiseen liittyy yhä epätietoisuutta, mutta myös toivoa innovoinnista ja kilpailukyvyn paranemisesta.
Asiakasvalinnan kriteerien on luotonhallinnassa oltava tiukat, sillä toiminta on tarkasti säänneltyä. Asiakasvalinnalla lisätään luottamusta ja vähennetään riskejä.
Uudet maksutavat tekevät maksamisesta nopeaa ja näkymätöntä. Samalla hämärtyvät asiantuntijan mukaan rahan arvo sekä oman ja velkarahan suhde.
Suomalaisyritykset ovat vasta heräämässä kasvuajatteluun. Ponnahduslaudan kasvuun tarjoaa neljä tekijää: investoinnit myyntiin ja markkinointiin, kasvusuunnitelman hahmottaminen, verkostojen tuki sekä vastuullisuusajattelu.
Korona muutti yritysmaailmaa ja asiakaskäyttäytymistä pysyvästi. Kestävän liiketoiminnan takaamiseksi yrityksiltä vaaditaan uusia luovia ratkaisuja ja nopeammin kuin koskaan aiemmin.
Robotiikka auttaa riskienhallinnassa, tuo toimintavarmuutta ja vapauttaa ihmisten aikaa sinne, missä tarvitaan empatiaa ja harkintakykyä. Luotonhallinnassa tavoite ei ole tehdä enemmän, vaan fiksummin.
Laskutusvirheet aiheuttavat suomalaisyrityksille valtavia tappioita. Oikeaoppinen laskutus vähentää virheitä ja tehostaa myyntisaamisten kiertoaikaa.
Vastuullisuuskeskustelu on arkipäiväistynyt, mutta kunnianhimoinen muutoksen teko vaatii strategisen ja pitkäjänteisen asenteen. Perintäalan tiukka sääntely ja lait tukevat vastuullisuutta.
Tuoreen tutkimuksen mukaan merkittävin maksuhäiriömerkintään johtava taustamuuttuja on matala koulutus. Ensimmäistä maksuhäiriömerkintää seuraa usein toinen ja kolmas merkintä.
Velkamäärien kasvu on kiihtynyt Suomessa viime vuosina. Yritysten velkamäärät ovat jo kolme kertaa suuremmat kuin vuonna 2017. Konkurssimäärät ovat silti pysyneet kohtuullisina.
Yrityksiin kohdistuvat huijaukset ovat monimutkaistuneet ja petostyyppien kirjo kasvanut. Lomakaudet ovat yhä verkkohuijareiden kulta-aikaa.
Suomalaisten puutteellisiin taloustaitoihin ja ylivelkaantumiseen puututaan nyt kansallisilla hankkeilla. Suomessa on viime vuodet lisätty nuorten talousopetusta, mutta kulutusiässä olevien aikuisten taloudellisen lukutaidon preppaus on jäänyt vähemmälle huomiolle.
B2B-yrityksillä on nyt täydellinen tilaisuus synnyttää uutta, jaettuun dataan perustuvaa liiketoimintaa. Suomella on kaikki edellytykset jopa eurooppalaisen datatalouden mahtimaaksi.
Digitaalisten palveluiden käyttö kasvaa jatkuvasti. Ensimmäisestä digiloikasta myöhästyneillä yrityksillä on vielä hypätä mukaan, uskovat asiantuntijat.
Kyky asettua asiakkaan asemaan saa yrityksissä tutkitusti aikaan hyviä tuloksia. Etäaikana myötätunnolla on entistä enemmän merkitystä niin organisaation sisällä kuin ulkoisessa yhteistyössä.
Lowellin teettämä maksukykybarometri osoittaa, että eniten säästöjä on eläkeläisillä, suurin usko tulevaisuuteen nuorilla aikuisilla. Tulokset ovat johdonmukaisia, kommentoivat asiantuntijat.
B2B-markkinat ovat säilyttäneet liiketoiminnassaan vakautta ja ennakoivuutta huomattavasti kuluttajamarkkinoita paremmin.
Helsingin yliopiston työelämäprofessori Vesa Vihriälä luopuisi yritysten koronatuista jo tänä vuonna, kun pandemia hellittää ja talous piristyy.
Monen yrityksen lähitulevaisuus on nyt rokotekattavuuden kehityksestä kiinni. Koko vuoden konkurssimäärät saattavat asettua tavanomaiseen.
Haastavina aikoina ihmisläheinen palvelu ja asiakkaan vaikeaan tilanteeseen saatu apu tuntuvat erityisen hyvältä. Tulevaisuudessa yritysten on tunnettava asiakkaidensa odotukset entistä tarkemmin.
Erääntyneiden saatavien myynti, NPL eli non-performing loans, varmistaa tuoton erääntyneistä saatavista.
Toimiva riskienhallinta lähtee yrityksen kulttuurista, muistuttaa yritysten riskienhallinnan asiantuntija Niina Ratsula. Uhkakuvien kääntäminen mahdollisuuksiksi ja oikein tekeminen ovat jokaisen yrityksen kilpailuvaltteja.
Suomalaiset eivät perinteisesti säästä puskuria naapurimaiden tapaan. Opettaako korona varautumaan tulevaisuuden kriiseihin?
Finanssialan perinteiset instituutiot säilyttävät roolinsa myös tulevaisuudessa. Luottamusta vahvistetaan yhteistyöllä ja vuorovaikutuksella toimintaympäristön kanssa.
Kun yrityksen maksuvaikeudet tunnistetaan ajoissa, konkurssi on mahdollista välttää. Yrityssaneeraus ja tervehdyttämistoimet saattavat elvyttää maksukyvyttömyyteen ajautuneen, yhä elinkelpoisen liiketoiminnan.
Vertaislainoja tarjoava Fellow Finance turvaa asiakkaiden ja sijoittajien talouden yhä vakaammin Lowellin datan avulla.
Luotonhallinnan avulla yritys pystyy varautumaan äkillisiin muutoksiin, niin normaali- kuin poikkeusoloissakin. Paluu kasvu-uralle tapahtuu hyvän liikeidean ja luottamuksen voimin.
Hiljaiset signaalit kertovat muutoksista kuluttajien maksukäyttäytymisessä. Näiden signaalien pohjalta laaditaan ennusteita auttamaan sekä kuluttajaa että myyjäyritystä.
Väliaikaisten konkurssilakiin vaikuttavien muutosten on pelätty antaneen tekohengitystä maksukyvyttömille yrityksille. EK:n Lauri Koskentausta kuitenkin uskoo, että lait ovat onnistuneet tavoitteessaan.
Tulevaisuuden ennakointi on vaikeampaa kuin koskaan, mutta juuri sitä talousjohtamisen pitää olla. Kriisi tekee parhaimmillaan talousjohtamisesta valmiin suunnanmuutoksiin.
ALD Automotive on kehittänyt Lowellin avulla luotonhallinnan prosesseja ja asiakaspalvelua. Erityiskiitosta saavat asiantuntijuus ja vastuullisuus.
Raha kulkee yhä useammin linjoja pitkin, ja vain harvat kulut maksetaan käteisellä. Digitaaliset maksutavat helpottavat maksamista, mutta pysyykö kuluttajien kyky hallita raha-asioitaan kehityksen mukana?
Koronan värittämää vuotta seuraa vähintään yhtä mielenkiintoiset ajat. Millaisia odotuksia ja ilmiöitä talouden asiantuntijat arvioivat vuodelle 2021?
Poikkeusaika on vaikuttanut yritysten kassankiertoon ja johtanut velan kasvuun. Velkaan ei pidä suhtautua mustavalkoisesti, muistuttaa pääekonomisti.
Yritysperintään tehdään muutoksia koronan heikentämien yritysten pelastamiseksi. Muutokset on suunniteltu väliaikaisiksi, mutta pitkän aikavälin seuraukset arveluttavat asiantuntijoita.
Positiivisesta luottotietorekisteristä on toivottu jo pitkään ratkaisua ylivelkaantumisen kasvuun. Valmistelutyön perusteella uudistus on jäämässä käyttötarkoitukseltaan suppeaksi.
Lowell on velkojan edustajana mukana 90 prosentissa suomalaisista konkursseista. Prosessi on vakiintunut, mutta pitkä ja monivaiheinen. Kokosimme perustiedot konkurssista ja sen vaikutuksista yrityksen saataviin.
Asiakaskohtaaminen antaa usein kuvan siitä, millä mallilla yrityksen asiat ovat sisäisesti. Erinomainen asiakaskokemus ei synny hetkessä, vaan rakentuu pitkälle pohjatyölle, uskoo Lowellin uusi tuotantojohtaja Hanna Laaksonen.
A-lehdillä ja Lowellilla on vuosien yhteinen historia, joka laajeni perinnästä koko luotonhallinnan ulkoistamiseksi. Sen hoidossa A-lehdet luottaa laatuun, näkemykseen ja asiantuntemukseen.
Yritykset ovat onnistuneet uudistumaan myös poikkeusoloissa, mutta pitkän aikavälin muutoksiin ja uuden kestävän liiketoiminnan rakentamiseen tarvitaan tulevaisuusajattelua.
Asiakaskokemus lähtee siitä, miten hyvin asiakas saa apua ja miten hänet kohdataan. Nykyään monet haluavat hoitaa asiansa itsepalvelukanavissa. Lopulta asiakaspalvelun menestyksen takaa kuitenkin asiantuntemusta vaativat ihmiskohtaamiset.
Yrityksissä etsitään nyt keinoja oman talouden tukemiseen lisärahoituksen ja kassankierron tehostamisella. Vaikka epävarmuus voi kasvaa loppuvuotta kohden ja koronan aiheuttamia vajeita paikkaillaan, moni yritys varautuu myös kasvuun ja lykättyjen investointien toteuttamiseen.
Positiivisesta luottorekisteristä toivotaan pelastusta ylivelkaantumiseen. Kankeaksi moitittu, maksuhäiriötietoon keskittyvä nykyjärjestelmä on tullut tiensä päähän. Valtiovarainministeriön ylijohtaja Leena Mörttinen muistuttaa, että vaikka tilalle kaavailtu uusi luottorekisteri avaa nykyistä paremman näkymän yksittäisen henkilön tilanteeseen, se ei kuitenkaan poista luotonmyöntäjän vastuuta.
Robotiikka on luotonhallinnassa jo arkipäivää. Lowell kartoittaa älykkään automaation mahdollisuuksia. Älykkään teknologian avulla inhimilliset virheet vähenevät merkittävästi ja riskienhallinta paranee. Kaiken automatisointia ei edes tavoitella, sillä asiantuntemukselle ja ihmiskohtaamisille on paikkansa.
Taloudellisesti epävarmoina aikoina ennakoinnin merkitys kasvaa liiketoiminnassa. Poikkeuksellinen vuosi on herättänyt yritykset seuraamaan omantoimintaympäristön muutoksia laajemmin ja vahvistamaan omaa luottopolitiikkaa.
Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Satu Huber peräänkuuluttaa johtajilta itsensä tuntemista ja huumoria. Yrityksessä, jossa suhtaudutaan avoimesti uuteen, osataan ennakkoluulottomasti hyödyntää tietoa ja osaamista.
Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen on keino erottua kilpailijoista. Luotonhallinnan palveluiden kehityksessä on olennaista tietää, koska digitalisoiminen sujuvoittaa asiointia oikeasti ja milloin asiakas todennäköisimmin tarvitsee kontaktia ihmiseen.
Julkisessa keskustelussa luotto ja velka mainitaan usein ikävissä yhteyksissä. Oman talouden velkatilannetta monesti myös hävetään. Säästöpankin pääekonomisti muistuttaa, että luotolla on nykyisessä talousjärjestelmässä kuitenkin merkittävä rooli. Nimenomaan luotot ja lainat pitävät talouden rattaat pyörimässä, eikä kaikki velka ole pahasta.
Reilu 10 vuotta sitten Suomen suurin työeläkeyhtiö Ilmarinen päätti keskittyä entistä enemmän oman toiminnan kehittämiseen, ja päätyi ulkoistamaan luotonhallinnan ammattilaisten käsiin. Vuosien varrella yhteistyö on tiivistynyt ja nykyaikaistunut. Pitkäjänteinen yhteistyö näkyy myös tuloksissa.
Koronapandemia tyhjensi toimistot, mutta osoitti, että toimiva organisaatio ei ole sidottu yhteen paikkaan. Kestävää ja houkuttelevaa yrityskulttuuria johdetaan teoilla ja vahvistetaan strategisella kehittämisellä.
Suomalaisten kuluttajien velkamäärä on noussut ennätyslukemiin. Velkojen kokonaismäärä on lähtenyt uudelleen kasvuun kevään 2020 aikana.
Kuluttajien maksukäyttäytymisen ymmärtäminen auttaa luotonmyöntäjää kehittämään liiketoimintaansa. Siihen ei kuitenkaan riitä vain oma data, vaan tarvitaan myös laajempia tilastotietoja.
Poikkeusaika on saanut suomalaiset huolestumaan rahatilanteestaan, mikä näkyy myös kulutuskäyttäytymisessä. Kulutustutkija Terhi-Anna Wilska uskoo, että kriisi voi parantaa ihmisten varautumista talouden heilahteluihin.
Poikkeuksellinen kevät osoitti, että suomalaisten taloudellisessa kriisinkestävyydessä on parantamisen varaa. Talous alkaa elpyä, kun kulutusmahdollisuudet lisääntyvät ja luottamus talouteen kasvaa.
Digitaaliset työkalut ovat nykyaikana olennainen osa oman talouden hallintaa. Kuluttajat haluavat luotettavia matalan kynnyksen palveluita, joiden avulla he voivat muodostaa kokonaiskuvan taloustilanteestaan.
Koronakevät hioi suomalaisten maksukäyttäytymistä ja osin pysyvästi. Kulutus romahti ja digitalisoitui. Käteisen käyttö väheni entisestään.
Asiakkaan tai yhteistyökumppanin konkurssi voi olla hämmentävä tilanne velkojalle. Suomen kokenein konkurssitilanteiden asiantuntijayritys opastaa, miten maksukyvyttömyystilanteessa kannattaa edetä.
Kevään poikkeusolojen myötä datan hyödyntämisen fokus on muuttunut. Analytiikka on valjastettu yhä voimakkaammin tukemaan ennakoivaa liiketoiminnan kehitystyötä ja datankäytöstä on tulossa yhä kiinteämpi osa päivittäistyötä.
Oman toiminnan turvaamisen lisäksi laskuttavilta yrityksiltä kysytään ymmärrystä ja joustoa vaikeassa tilanteessa olevia asiakkaita kohtaan. Selkeä perintäprosessi auttaa sopeuttamaan omaa toimintaa poikkeustilanteissa.
Johdonmukaiset luotonhallinnan toimintamallit tuovat yritykselle säästöä ja tehostavat myyntiä.
Kassankierron varmistaminen poikkeustilanteen aikana kysyy koko ketjun luottamusta. Vaikka tulevaisuuteen ei voi nähdä, on yrityksessä tärkeää muistaa maltti päätöksenteon yhteydessä.
Suurella osalla suomalaisista on vain hyvin pieni varakassa pahan päivän varalle. Jos puskuria ei ole, korostuvat tiukassa tilanteessa oman talouden budjetointitaidot.
Datan avulla kehitetään uusia palveluita. Luotonhallinnassa arvokkaan datan hyödyntäminen auttaa sekä yrityksiä että loppuasiakkaita.
Yrityspäättäjät nimesivät Lowellin alan ykkökseksi luotettavuudessa, asiakasymmärryksessä ja hyvässä asiakaspalvelussa, selviää Taloustutkimuksen vuosittaisesta Työelämän päättäjät 2019 -tutkimuksessa.
Huhtikuussa voimaan tulevan verkkolaskulain tarkoituksena on ohjata yritysten välistä laskutusta sähköiseen muotoon ja yhdenmukaistaa laskutuskäytäntöjä Euroopassa.
Asiantuntijoiden mukaan velkaongelmia voidaan ehkäistä poistamalla maksuvaikeuksiin liittyvää häpeää ja ottamalla käyttöön positiivinen luottorekisteri.
Riitautetun laskun vapaaehtoinen perintä pitää keskeyttää. Mitä laskun riitautus tarkoittaa ja mitä yritys voi tehdä, jos asiakas kiistää maksuvelvollisuutensa?
Elämme yhä enemmän luottoyhteiskunnassa, sanoo Lowellin varatoimitusjohtaja Seppo Lahtinen. Siksi perintää tarvitaan turvaamaan luottamusta.
Kotitalouksien ylivelkaantumisen ja maksuhäiriömerkintöjen kasvun myötä on pyritty löytämään keinoja siihen, miten jokainen voi huolehtia omasta taloudestaan paremmin. Myös nuoret toivovat lisää opastusta taloustaitoihin.
Yhä useampi suomalainen elää enenevässä määrin luotolla, selviää Lowellin Maksukykytutkimuksesta. Säästäminen on vähentynyt ja luotosta tullut normaali tapa rahoittaa kulutusta.
Perintä on luonnollinen osa luottoyhteiskuntaa. Kuluttajasaatavien perinnässä yritys kohtaa erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, jolloin korostuu kyky kohdata asiakkaat inhimillisesti.
Yksittäisen kuluttajan velkamäärä Lowellilla on 1,5-kertaistunut kahdessa vuodessa. Velkamäärän kasvu vaikuttaa kuluttajan maksukykyyn, mutta myös maksujen kotiutumiseen laskuttavan yrityksen näkökulmasta.
Arvoketjujen ymmärtäminen ja asiakaskokemuksen johtaminen luotsaavat tulevaisuuden menestyjäyrityksiä eteenpäin, vakuuttaa vuorineuvos Reijo Karhinen.
Luottoyhteiskuntaa rakennetaan hyödyntämällä reaaliaikaista dataa ja kehittämällä palveluita, jotka tuovat lisäarvoa niin yrityksille kuin kuluttajille. Avainasemassa on kuluttajien luottamus datan vastuulliseen käyttöön ja lisäarvoa tuottaviin palveluihin.
Palvelumuotoiluun kuuluva kokeileminen voi muuttaa yrityksen käsitystä asiakkaistaan ja itsestään. Siksi strategista kilpailuetua tavoitteleva yritys pohjaa päätöksensä tietoon ja valjastaa muotoiluajattelun koko yrityksen voimavaraksi. Mutta mitä muotoiluajattelun omaksuminen vaatii yritykseltä?
Velkakaton toivotaan hillitsevän suomalaisten velkaantumista. Syksyllä annettu velkakattoehdotus ei kuitenkaan huomioi alueellisia eroja tai erilaisia elämäntilanteita. Tuoreen maksukykytutkimuksen mukaan neljä kymmenestä kuluttajasta uskoo, että velkakatto estäisi nykyistä vastaavan asunnon ostamisen. Erityisesti vaikeuksia olisi pääkaupunkiseudulla, nuorilla ja yhden hengen kotitalouksilla.
Onnistuneen ulkoistamisen kulmakiviä ovat huolellinen suunnittelu, hyvä sisäinen viestintä ja projektinhallinta sekä sujuva yhteistyö. Verifone ulkoisti saatavienhallinnan ja muutosprojektista tuli yrityksen onnistuneimpia hankkeita.
Nykyään lähes joka toinen lasku on e-lasku, ilmenee tuoreesta Lowell Analyysista. Siirtyminen e-laskun käyttämiseen on etu kuluttajalle ja yritykselle. Sähköinen lasku menee myös suurella varmuudella perille.
Kaikki nykyaikainen ohjelmistokehitys perustuu rajapintoihin. Puhutaan API-taloudesta. APIt ovat nykyliiketoiminalle merkityksellisiä, ja niitä käytetään enenevässä määrin myös osana luotonhallinnan ja laskutuksen palveluita.
Oikeanlainen kasvuun tähtäävä asenne voi lähteä yhdestä työntekijästä tai tiimistä, sanoo kasvumarkkinoinnin maailmanluokan asiantuntija Anssi Rantanen.
Lowellia vie eteenpäin vastuullisuus, näkemyksellisyys ja tietoon pohjautuvat ratkaisut. Datan ymmärtäminen ja hyödyntäminen ihmisten parhaaksi pysyvät Lowellin ytimessä uuden toimitusjohtajan myötä.
Velkajärjestelyn tarkoituksena on saattaa maksuvaikeuksiin joutunut henkilö takaisin yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi. Mitä yrityksen on hyvä tietää prosessista? Lowellin lakimiehet Joanna Kollanus-Lehto ja Anni Haane avaavat velkajärjestelymenettelyn perusteita ja vaiheita pähkinänkuoressa.
Yritysten välinen luotollinen kaupankäynti on tasapainoilua myynnin kasvattamisen ja luottotappioiden minimoimisen välillä. Parhaat luottopäätökset syntyvät monipuolisen datan avulla.
Lowellin oma media Profit uudistuu. Jatkossa Lowellin talousmedia Profit tarjoaa lukijoilleen entistä monipuolisemman kattauksen alan ykkösasiantuntijoiden näkemyksiä, ajankohtaisia luotonhallinnan ilmiöitä ja talouteen vaikuttavia trendejä.
Koko laskun elinkaari on mahdollista ulkoistaa. Kokonaisvaltainen ulkoistaminen vapauttaa yrityksen resursseja omaan ydinosaamiseen.
Pankit ja muut maksupalveluiden tarjoajat käyvät läpi suurinta uudistustaan pitkään aikaan. Uusi PSD2-maksupalveludirektiivi astui voimaan jo tammikuussa 2018, mutta siirtymäaika jatkuu vuoden 2019 syksyyn asti.
E-laskut maksetaan selvästi varmemmin ajallaan kuin paperiset tai sähköpostiin saapuneet laskut. Jos laskusi tuppaavat unohtumaan tai maksaminen venyy, valitse maksutavaksi e-lasku. E-lasku varmistaa, etteivät maksut jää viipymään lomareissujenkaan aikana.
Sähköyhtiö Lännen Omavoimalle kitkaton kassankierto on menestyksen avaintekijä. Yhtiö päätti ulkoistaa koko prosessin ja keskittää resurssinsa vastaamaan energiatoimialan murrokseen.
Puhelimella maksaminen yleistyy Suomessa, tosin muita Pohjoismaita verkkaisemmin. Palveluntarjoajat kilpailevat nyt kuluttajista. Tuleva PSD2-direktiivi lisännee maksutapoja entisestään.
Lowellin Access-palvelussa yritys näkee laskutuksen ja perinnän kokonaistilanteet yhdellä silmäyksellä. Palvelu-uudistuksen yhteydessä on satsattu turvallisuuteen ja mahdollistettu joustavammat käyttöoikeudet.
Käyttäjätunnukset ja salasanat joutuvat rikollisiin käsiin yleensä sähköpostihuijausten ja valesivustojen kautta. Milloin huijausta on syytä epäillä?
Vuokralaisen häätö vaatii tiettyjen perusasioiden tuntemista, jotta prosessi sujuu säännösten mukaan ilman turhia viivytyksiä ja kustannuksia. Oman käden oikeutta ei saa käyttää.
Ohjelmointirajapinta on toimiva nykyaikainen ratkaisu, kun tietoa halutaan jakaa helposti erilaisten järjestelmien välillä. Kesäkuun alussa julkaistavan Lowellin uuden ja monipuolisen rajapinnan avulla yrityksen on helppo kehittää laskutuksen verkkopalveluitaan.
Verkkoasiointi on suomalaisille luonnollinen tapa toimia. Suosio ei ole yllätys, sillä verkkopalveluissa välttyy turhalta jonottamiselta ja voi asioida itselle sopivaan aikaan. Lowellin verkkopalvelussa voi hoitaa velka-asioitaan monipuolisesti ympäri vuorokauden.
Velan lopullista vanhentumista koskevan lain siirtymäaika päättyy vuoden 2019 lopussa. Siirtymäajan päättyminen ei edellytä yrityksiltä toimenpiteitä Lowellin suuntaan.
Luottojen määrän kasvu jatkunee tulevinakin vuosina. Kehitys tukee taloutta, mutta luottoyhteiskunnan kehityksen myötä yritysten on syytä varautua myös kuluttajien luotonsaantia rajoittavaan sääntelyyn.
Vuokratoimialan murros tarkoittaa vuokranantajalle uudenlaista toimintaympäristöä mahdollisuuksineen, mutta myös riskeineen. Vuokralaisen maksukyvystä voi varmistua huolellisella suunnittelulla.
Kuluttajan on tulevaisuudessa voitava vaikuttaa oman datansa käyttöön, linjaa Antti ”Jogi” Poikola. Omien tietojen hallinta auttaa kuluttajaa valitsemaan paremmin. Yrityksille se on bisnesmahdollisuus.
Ihmisen kuolema ei yleensä lakkauta automaattisesti velka- ja sopimussuhdetta. Kun ihminen kuolee, velat siirtyvät kuolinpesälle, josta ne maksetaan ennen perinnönjakoa.
Lowellin Nordic-liiketoiminta-alueen uusi toimitusjohtaja luottaa Pohjoismaiden kasvumahdollisuuksiin.
Laskutuksen etäoperointi on helppo tapa keventää ja ulkoistaa laskutusta. Palvelu sopii yritykselle, jonka laskutusvolyymi on suuri tai jonka laskujen määrä vaihtelee sesongin mukaan.
Lowell tarjoaa ensimmäisenä Suomessa velkaneuvojien käyttöön palvelun, josta velallisen tiedot saa nopeasti ja automaattisesti. Saldokyselypalvelu vapauttaa velkaneuvojan aikaa asiakkaalle.
Oikean vuokralaisen valinta mahdollistaa kiinteistö- ja asuntosijoittajalle vakaat tuotot ja pitkäaikaiset vuokrasuhteet, joten panostaminen laadukkaaseen toimintamalliin kannattaa.
Kun luotonantajalla on monipuolista tietoa lainanhakijan tai vaikkapa sähkösopimuksen hakijan maksutiedoista, voidaan tarjota hakijan maksukyvylle sopivin palvelu.
Hyvin rakennettu ja toteutettu luottopolitiikka minimoi luottotappiot ja maksimoi myynnin maksaville asiakkaille. Yrityksen maksukyky kannattaa selvittää hiukan pintaa syvemmältä.
Jos maksu myöhästyy, asiakkaaseen ollaan usein yhteydessä vasta perinnän kautta. Kontakti-palvelulla asiakasta muistutetaan hyvässä hengessä heti eräpäivän ylittyessä, jolloin asiakastyytyväisyys kasvaa ja myyntisaamisten kiertoaika nopeutuu.
Valtaosa perintään edenneistä vuokrasaatavista on oikeilla toimenpiteillä hoidettavissa kokonaan ilman perintää. Vuokralaisten maksuhaasteisiin kannattaa kuitenkin puuttua pikaisesti, jotta vaikea tilanne ei pahene entisestään.
Nykyään yhä useampi ostotilanne perustuu luotonottamiseen. Myös luotontarjoajien määrä on kasvussa, ja suomalaiset velkaantuvat entistä useammin. Nykyteknologia tarjoaa oivan kasvualustan luotonhallintaa helpottavien palvelujen kehittymiselle. Lowell haluaa esimerkillään ja palveluillaan näyttää, että myös vastuullisuus luotonhallinnassa auttaa sekä ihmisiä että yrityksiä.
Eräpäivästä ehtii kulua keskimäärin yli kuukausi, ennen kuin laskun perintä aloitetaan. Nopeammasta laskutusprosessista hyötyisivät sekä laskuttaja että laskun maksaja.
Yrityksen maksamatta jääneiden vuokrien perintään on keinonsa, mutta entä jos vuokralainen joutuu konkurssiin tai yrityssaneeraukseen?
Epävarmat talousnäkymät, rakenteellinen jäykkyys ja vanheneva väki haastavat taloudellista toimintaympäristöä. Hidas kasvu johtuu osittain huonosta tuurista, mutta talouden kehitys vaatii ketteryyttä.
Hyvä tapa personoida asiakaspalvelua on tunnistaa asiakkaiden erilaisia käyttäytymismalleja ja tuntea niihin sopivat vuorovaikutuksen keinot. Silloin palvelutilanteessa on helpompi löytää oikeat sanat ja palvella asiakasta henkilökohtaisemmin.
Kun asiakkaan kohtaaminen onnistuu, asiat etenevät ja liiketoiminta kukoistaa. Lowellin Katri Oksanen kertoo, kuinka asiakkaan tarpeet ja hankalatkin tunteet kohdataan asiakaspalvelussa onnistuneesti.
Helppo e-lasku on yhä useammin tavallisin tapa maksaa, ja verkossa laskut myös maksetaan paremmin ajallaan. Paperilaskun laskutuslisä kasvattaa tehokkaasti sähköisen laskutuksen osuutta. Kohtuullinen lisä on 2–3 euroa.
Digitalisaatio myllää perinteistä postinjakelua ja haastaa jakeluyhtiöitä parempaan palveluun. Laskujen jakelussa kilpailuvalteiksi ovat nousemassa nopeus ja mahdollisuus seurata laskun perillemenoa.
Vuosikymmenet Suomeen kaavailtu positiivinen luottorekisteri on käytössä vuonna 2023, jos syyskuun alussa julkistettu selvitys etenee rivakasti.
Nuoren talouskäyttäytymisen viitoittamiseen tarvitaan kotia, koulua ja yrityksiä. Raha-asioiden hoidossa käytännön kokemus on yleensä paras opettaja, Lowellin toimitusjohtaja Tuija Keronen pohtii.
Kustannustehokkaisiin e-laskuihin siirtyminen on asiakkaan käsissä. Kampanjoilla e-laskun hyötyjä voi korostaa.
Toukokuussa 2018 TIEKE päivitti vanhan verkkolaskuosoitteistonsa sisällön uuteen verkkopalveluun. Päivitetty osoitteisto palvelee nyt laskuttajaa aiempaa paremmin. Tarkoitus on helpottaa myös yritysten pääsyä omiin tietoihinsa.
Reskontranhoito pitää sisällään ison määrän työvaiheita ja -tehtäviä, joitka hoidetaan paljolti automaation avulla. Myyntireskontranhoitaja on usein avainhenkilö maksamattomien saatavien seurannassa, silloinkin kuin perintää hoitaa yhteistyökumppanina perintätoimisto.
Jos asiakas kiistää velvollisuutensa maksaa lasku, maksun perintää ei pidä jatkaa – ellei kiistäminen sitten ole selvästi perusteeton. Vaikka yritys pitäisi asiakkaan kertomaa täysin tuulesta temmattuna, se ei tee väitteestä perätöntä.
Suomessa on tehty paljon töitä sen eteen, että velalliset selviytyisivät veloistaan ja voisivat jatkaa puhtaalta pöydältä. Samalla velkojen vanhentumissäännöistä on tehty varsin monimutkaisia, kirjoittaa Maija Karskela.
Lindorff Suomen on maaliskuusta lähtien omistanut Lowell, yksi Euroopan johtavista luotonhallinnan palveluyrityksistä. Lokakuussa myös Lindorffin nimi vaihtuu Suomessa Lowelliksi.
Finanssialalla on tapahtumassa suurin yksittäinen muutos aikoihin. Uuden PSD2-maksupalveludirektiivin myötä pankit joutuvat avaamaan infrastruktuurinsa muille palveluntarjoajille – kuluttajan eduksi, kolme asiantuntijaa uskovat.
Kun laskun eräpäivästä on sovittu etukäteen, viivästyskorko alkaa juosta eräpäivästä. Jos näin ei ole tehty, asiakkaan velvollisuus viivästyskoron maksamiseen alkaa 30 päivää laskun lähettämisestä. Erityisesti silloin on tärkeää, että viivästyskorosta annetaan laskulla oikeat ja täsmälliset tiedot.
Asiakaspalvelijat kohtaavat vaikeita tilanteita, mutta joihinkin aiheisiin liittyy negatiivisia tunteita ja ristiriitoja useammin kuin toisiin. Näillä eväillä onnistut, kun linjoilla on hankala asiakas.
Rauhallinen, selkeä ja myönteinen puhetapa on puhelimessa asioivan tärkein työkalu. Äänenkäyttö on asia, jota voi harjoitella: kukaan ei ole äänensä vanki.
Oikeusministeriö käynnisti joulukuun alussa selvityksen, jossa arvioidaan positiivisen luottorekisterin perustamisen vaikutuksia. Tulosten perusteella päätetään, aletaanko Suomessa uudistaa nykyistä luottotietojärjestelmää.
Sähköpostiin toimitettavilla laskuilla on monia sähköisen laskutuksen etuja, mutta tehokkuus puuttuu. Sähköpostilaskujen maksamista voi tukea ainakin näillä kuudella keinolla.
Digitaalisella laskulla on monia etuja laskuttajalle: asiakkaat maksavat verkkolaskut säntillisemmin kuin paperilaskut, ja laskujen lähettäminen on halvempaa. Paperilaskuista on pitänyt päästä eroon jo pitkään. Apuun tulevat nyt uudet sovellukset.
Työtä saava ulosottovelallinen voi jatkossa pitää palkan kokonaan itsellään ensimmäisten kuukausien ajan. Ulosottokaareen ehdotetulla muutoksella on tarkoitus kannustaa ihmisiä työhön ulosotosta riippumatta.