Palvelukokemus

Auto­maat­tinen saldo­kysely helpottaa velka­neu­vonnan ruuhkia

22.03.2019 4 min lukuaika

Lowell tarjoaa ensimmäisenä Suomessa velkaneuvojien käyttöön palvelun, josta velallisen tiedot saa nopeasti ja automaattisesti. Saldokyselypalvelu vapauttaa velkaneuvojan aikaa asiakkaalle.

Lowellin uudenlaiset, automaattiset saldokyselyt ovat kehittämässä talous- ja velkaneuvonnasta entistä sujuvampaa. Vuoden 2019 aikana käyttöön otettava työkalu on tarkoitettu velkaneuvojien käyttöön helpottamaan velkaneuvonnan asiakkaiden tilanteen kartoittamista.

Kuusi vuotta velkaneuvojana toiminut Alexandra Ek Länsi-Uudenmaan oikeusaputoimistosta kertoo, että kasvava maksuhäiriöiden määrä näkyy velkaneuvonnassa lisääntyvinä yhteydenottoina ja jonoina. Ja kun velkaneuvontaan pääsy jumittaa, tilanteet pitkittyvät ja hankaloituvat entisestään.

– Velkaneuvoja on usein ensimmäinen ihminen, jolle puhutaan velkaongelmista. Me kuuntelemme, käymme velallisen tilannetta läpi ja annamme asioista oikeaa tietoa, Ek toteaa.

– Usein meille soitetaan liian myöhään, oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun korttirakennelma on kaatumaisillaan. Ollaan esimerkiksi tilanteessa, että uutta velkaa joudutaan ottamaan vanhan velan hoitamiseen.

Velkaneuvojille saldokyselyjen automatisointi merkitsee sitä, että itse velkaneuvonnalle eli asiakastyölle jää jatkossa enemmän aikaa. Järjestelmien käyttöön ja tiedonhakuun kuluva aika kun on aina pois henkilökohtaisesta neuvonnasta.

Automaatio vähentää virheitä ja sähköpostin määrää

Saldokyselyn myötä asiakkaan tilanteen kartoittaminen vauhdittuu huomattavasti, kun velkaneuvojan ja Lowellin välillä manuaalisesti liikkuneet saldokyselyt jäävät historiaan. Erillisten viestien sijaan velkaneuvoja tekee oikeusministeriön järjestelmässä kyselyn velallisen yksilöintitietojen avulla, ja Lowell palauttaa vastauksena yhteenvedon velallisen tiedoista.

Samalla voidaan luopua velkojen manuaalisesta syöttämisestä talous- ja velkaneuvonnan omiin järjestelmiin. Joissakin toimistoissa velkaneuvojat ovat tehneet tiedustelut ja syötöt käsin, osassa on ollut apuna sihteereitä.

– Yhdellä henkilöllä voi olla kymmeniä, jopa satoja erillisiä velkoja, jotka piti aiemmin siis tarkistaa ja syöttää järjestelmään yksitellen, Alexandra Ek havainnollistaa.

Manuaalisten työvaiheiden poistuminen paitsi nopeuttaa saldokyselyiden käsittelyä, myös vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta. Siksi myös tietoturva paranee. Jatkossakin saldokyselyt tehdään luonnollisesti aina asiakkaan luvalla.

Saldorajapinta_1_1132x623Velkaneuvonnassa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa tilanteensa purkamiseksi. Automaattiset saldokyselyt helpottavat tilanteen kartoittamista.

Saldokysely mukana purkamassa ruuhkia

Suomessa velkaneuvonnan jonotusajat ovat keskimäärin pari kuukautta. Aika vaihtelee tosin kunnittain, ja joskus jonossa ollaan puolikin vuotta. Saldokyselyjen odotetaan osaltaan helpottavan tilannetta.

Viime aikoina neuvontaa on kehitetty muillakin tavoilla, ja alkuvuodesta 2019 palvelu siirtyi aluehallintovirastoilta valtion vastuulle, käytännössä oikeusaputoimistojen alaisuuteen.

Alexandra Ekille muutos merkitsee sitä, että hän siirtyi pienestä kahden hengen Kirkkonummen talous- ja velkaneuvonnasta Länsi-Uudenmaan Oikeusaputoimistoon Espoon Ison Omenan kauppakeskukseen.

– Talous- ja velkaneuvonnan organisaatio ei enää ole niin haavoittuvainen, kun nyt meitä on kahden sijasta kymmenen, Ek arvioi.

Uudistukset merkitsevät myös sitä, että helsinkiläinen voi hakea apua velkaongelmiinsa vaikka Inarista ja oululainen Joensuusta. Aiemmin apua sai vain oman kunnan talous- ja velkaneuvonnasta.

Velkaneuvoja ottaisi velkaantumisen ehkäisyssä käyttöön kaikki mahdolliset keinot.

–  Tarvitaan myös uutta lainsäädäntöä: esimerkiksi kulutusluottojen matalampi korkokatto ja positiivinen luottorekisteri ovat tällaisia keinoja, Ek arvioi.

Lakimuutoksia odottaessa velkaneuvonnan kehittäminen, kuten aiempaa helpompi saldokysely ja palvelun saavutettavuuden parantaminen, ehtivät kuitenkin auttaa jo monia.

Oikeusaputoimistojen talous- ja velkaneuvonta

    • Neuvontaa saa oikeusaputoimistoista, joita on Suomessa 23.
    • Palvelun kotikuntasidonnaisuus poistui vuoden 2019 alussa, kun palvelu siirtyi aluehallintovirastoista oikeusaputoimistojen vastuulle. Asiakas voi siis kääntyä minkä tahansa oikeusaputoimiston puoleen.
    • Palvelu on tarkoitettu yksityishenkilöille sekä pienimuotoista yritystoimintaa harjoittaville ammatin- ja elinkeinonharjoittajille.
    • Talous- ja velkaneuvonta on ilmaista ja lakisääteistä. Talous- ja velkaneuvontaa voi lähestyä lähinnä puhelimitse tai sähköpostitse.

Lue palvelusta lisää oikeusaputoimistojen verkkosivuilta.

22.3.2019
Teksti: Tiina Ruulio

Lowell

Lowell

Lowell Suomi Oy on luotonhallinnan palveluyritys ja suomalaisyritysten kokenut kumppani luottopäätöksenteossa, laskutuksessa ja perinnässä. Lue lisää palveluista.

Palvelukokemus Velkajärjestely Velkaneuvonta Saldokysely